Binnen- en buitenruimte
Binnenruimte
Huiselijke sfeer vinden we belangrijk en dat willen we graag uitstralen. Dit is terug te zien in de natuurlijke kleurtinten van het gebouw en inrichting en de hoeken die zijn gecreëerd. Het gebouw is voorzien van vele ramen en deuren zowel naar de groepsruimte, de hal en naar buiten toe.
Binnen is veel ruimte om te ontdekken en te beleven. De ruimte is overzichtelijk en er is voor alle leeftijden volop speelmateriaal beschikbaar. Er wordt geknutseld met onder andere ‘natuurlijk’ materiaal. Ook worden er samen liedjes gezongen, spelletjes gedaan of verhalen gelezen/voorgelezen en gerelaxt. De ruimte is ingedeeld met diverse speelhoeken, zodat kinderen ongestoord kunnen spelen en zich even terug kunnen trekken. De basis van de binnenruimte heeft een rustige uitstraling. Op deze manier wordt uw kind niet onnodig afgeleid.
Buitenruimte
Wij stimuleren uw kind om zelf zijn/haar fantasie te volgen, zelf te laten ontdekken wat de natuur, het weer en de dieren te bieden hebben. Uw kind krijgt de ruimte om zich heerlijk te bewegen over verschillende ondergronden. Op deze manier wordt uw kind gestimuleerd om ‘natuurlijk te spelen’ zonder gebruik te maken van standaard speeltoestellen.
Uw kind kan zich buiten goed uitleven in de ruime speelweide, die omheind is door een kind veilig hekwerk. In de speelweide kunnen kinderen gebruik maken van fiets- en ontdekweggetjes, klim- en klautermogelijkheden, allemaal gemaakt van natuurlijke materialen. De kinderen kunnen hun fantasie de vrije loop laten, lekker rollen in het gras, stampen in de plassen en rijden op een traptractor.
De kinderen mogen elke morgen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker op de boerderij komen om de dieren te aaien en erbij te spelen. Voor alle buitenactiviteiten is speciale kleding (overalletjes, regenbroekjes, skipakken en laarsjes) aanwezig in alle maten. U bent vrij om eigen buitenkleding mee te geven.
Om regelmaat en rust aan uw kind te bieden, kijken we naar de behoefte van uw kind. Uw kind geeft zelf aan of hij genoeg gegeten heeft of wanneer hij moe is en graag wil rusten. We noemen dit ‘kindvolgend’ werken en doen we uiteraard in overleg met u als ouders. Bij baby’s nemen we zoveel mogelijk het ritme van thuis over. Gedurende de dag wordt de taalontwikkeling zoveel mogelijk gestimuleerd. Dit doen we bijvoorbeeld door het benoemen van allerlei verschillende handelingen tijdens alle activiteiten.